المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حصريا أسئلة إمتحانات الهيئة السعودية بإجابتها

الصفحات : 1 [2]

الحياة66
02-17-2012, 01:23 PM
هل أ فقد الأمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام عليكم دكتور
والله انا رايت سؤال حضرتك اكثر من مرة وللامانة دكتور محمد سالني وسال اخوة لنا في منتديات اخري وانا بحثت لحضرتك عالنت بس كل اللي قدرت اجده اسئلة نظام المعادلة وليست بروميترك بس معروف ان اسئلة البروميترك بتاتي علي نظام المعادلة الامريكية والكثير مقتبس من كتب المعادلة لكن والله للان لسه لحد امبارح كان دكتور محمد بيكلمني للبحث عن بروميترك عظام وجراحة تجميا وعناية مركزة
ربنا يسهل وان لم نجد سارسل لحضرتك اسئلة كتب المعادلة

ielhenawy
02-18-2012, 10:18 AM
جزاكم الله خيرا

هشام محمد محمود
02-18-2012, 12:05 PM
شكرا علي رسالتكم الرقيقة بالسؤال عني وعن سبب تاخري عن المنتدي حيث ان ظروف عملي بالسعودية شاقة وانا متواجد بدون اسرتي فتلمسوا لي العذر وللمجموعة كلها الف شكر وتقدير وربنا يخلينا لبعض حيث انكم بتشعروني انني بمصر دائما اخوكم د\ هشام محمد محمود

محمدpp
02-18-2012, 07:36 PM
شكرا علي رسالتكم الرقيقة بالسؤال عني وعن سبب تاخري عن المنتدي حيث ان ظروف عملي بالسعودية شاقة وانا متواجد بدون اسرتي فتلمسوا لي العذر وللمجموعة كلها الف شكر وتقدير وربنا يخلينا لبعض حيث انكم بتشعروني انني بمصر دائما اخوكم د\ هشام محمد محمود
مرحبا بعودتك دكتور هشام وان شاء الله تتواصل معنا دائما
الله يعينك

alghawaby
02-19-2012, 08:25 AM
أنا فى انتظارك مليت ............................على {رأى الست

alghawaby
02-21-2012, 12:32 AM
الأمتحان بعد أسبوع أحملكم المسئولية................أسئلة العظام

محمدpp
02-21-2012, 05:50 PM
الأمتحان بعد أسبوع أحملكم المسئولية................أسئلة العظام
السلام عليكم دكتور
انا عارف انك متضايق اننا بحثنا الفترة الماضية ولم نجد لتخصص العظام وبعض التخصصات الاخري ملفات امتحانات بس والله العظيم ربنا يعلم كلنا كنا بنبحث لحضرتك والاخرين الي ان اكرمنا ربنا بزميلة ارسل اليها ملف اسئلة للعظام والروماتيزم واخر للtrauma
المهم هأرفع لحضرتك الان ملف امتحانات ( وفيه ملف اخر بعنوان trauma مش عارف تبع تخصص حضرتك والا الجراحة ) وفيه كمان حاجة مهمة جدا..
- الاسئلة اخي تأتي من كتب البورد الامريكي والكندي وكتاب lange questions and answers
لا تخرج عنهم وهذا عن تجربةفي تخصصي
- سأرفع لك روابط لكتاب toronto notes وهو ملخص النقط الهامة جدا في العظام التي ينبغي الا تنساها قبل الامتحان
الروابط:
http://www.mediafire.com/?9p6jatxvtvidc7s
http://www.mediafire.com/?xxmxqy42x3j34xd
http://www.mediafire.com/?1epw1b4eomwgnce
http://www.mediafire.com/?xcxksxbq8v7gwer
لسه فيه ملف لاسئلة الهيئة بس هاضطر اجمعه كتابة لان المزكرات تحتوي علي كل التخصصات وهو ملف pdf لاينفع النسخ منه لذلك سيحتاج لوقت ان شاء الله اقدر اجمعه لك علي بكره ربنا يسهل
-الرابط اللي هأضعه دلوقت هو كتاب البورد الامريكي جراحة والجزء الخاص باسئلة جراحة العظام من 107 الي 122 والرابط:
http://www.mediafire.com/?v0hkx8dacp3h6y5

alghawaby
02-22-2012, 12:11 AM
أشكرك من كل قلبى و أسف لو كنت سببت لك أى أزعاج ولكنك أكيد تعذرنى أكرر شكرى لأهتمامك البالغ
ششششششششششكككككككككككررررراااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

vagus83
02-22-2012, 02:21 AM
thnxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

الحياة66
02-22-2012, 11:19 AM
ربنا يكرمكم ويجعل النجاح حليفكم ويوفقكم جميعا بالامتحان
طالما اجتهدت وحللت اكبر قدر من الاسئلة حتي في عدم وجود نمازج صدقوني باذن الله بتعدوا من الامتحان
بالتوفيق

taba
02-22-2012, 08:07 PM
والله اجمل شيئ فى المنتدى الروح الحلوة والتعاون شكرا جزيلا لكل من ساهم فى تقديم يد المعونة لكل الزملاء

محمدpp
02-22-2012, 08:11 PM
جزاك الله خير دكتور طابا وده الطبيعي والمنتظر من كل زملائنا واحباؤنا بالمنتدي من اعضاء وزوار

محمدpp
02-22-2012, 08:21 PM
أشكرك من كل قلبى و أسف لو كنت سببت لك أى أزعاج ولكنك أكيد تعذرنى أكرر شكرى لأهتمامك البالغ
ششششششششششكككككككككككررررراااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
دكتور alghawaby ودكتور vagus مرحبا بكم دائما ولا شكر علي واجب والان هارفع لكم الملف الذي قمت بتجميعه من المزكرات المجمعه
هتلاقي اسئلة مكررة هي بالفعل اتكررت بس اتاكد من الاجابات اللي في الملف ده لانها اجتهادات الذين امتحنوا وارجو ان تكون صحيحة

http://www.mediafire.com/?9a859zkczf51xic
ده اللي قدرت اجمعه النهارده واي جديد هالاقيه هاضعه هنا في هذا الموضوع
بالتوفيق للجميع
دعواتكم لكل من ساهم وساعد معنا واولا واخيرا الزملاء الذين كتبوا بايديهم هذه الملفات

drkhaled06
02-23-2012, 03:15 PM
الزميل الفاضل هل يوجد أسئلة برومترك للطب النفسي؟؟
وحزاكم الله خيرا

محمدpp
02-23-2012, 03:19 PM
الزميل الفاضل هل يوجد أسئلة برومترك للطب النفسي؟؟
وحزاكم الله خيرا
مرحبا بحضرتك نعم توجد اسئلة حضرتك فقط اعطيني فرصة للبحث اليوم واي مجموعة هالاقيها سأضعها فورا
بالتوفيق باذن الله

sabora77
02-23-2012, 10:12 PM
ممكن امتحان الهيئة السعودية لاخصائى الباطنة

sabora77
02-23-2012, 10:13 PM
ممكن امتحان الهيئة السعودية لاخصائى الباطنة وايميلى sabora77@yahoo.com

محمدpp
02-24-2012, 01:05 PM
ممكن امتحان الهيئة السعودية لاخصائى الباطنة وايميلى sabora77@yahoo.com
مرحبا بدون ايميل حضرتك هتلاقي كل امتحانات الباطنة موضوع مثبت في نفس التوبيك اطباؤنا بالخارج هو امتحان واحد سواء مقيمين استشاريين اخصائيين اللي بيفرق بس الدرجة

zizooziz
02-24-2012, 03:59 PM
شكراااااااااااااااااااااااااااااااا

monna mamdouh
02-24-2012, 09:57 PM
طب والباثولوجي يا جماعة ياريت حد يساعدني ربنا يخليكو

الحياة66
02-25-2012, 11:31 PM
طب والباثولوجي يا جماعة ياريت حد يساعدني ربنا يخليكو
دكتورة مني انا والله كتبت رد لحضرتك الصبح بس اختفي لا علينا المهم اعتقد ان حضرتك بتمتحني في الباثولوجي بوجه عام وليس هستوباثولوجي فقط مش كده؟ اذا كده بأجمع انا ومحمد امتحانات اليباثولوجي ربنا يسهل ونجدها زي الباقي... بس ياريت تأكدي لي اذا كانت هتنفع والا لا
تأكدي اي شيء نقدر نخدمك به لن نتأخر ابدا

Rabab Galal Abdulwahab
02-26-2012, 01:19 PM
ارجو التكرم باضافة اسئلة امراض القلب و ياريت السنوات الحديثه , جزاكم الله خيرا

توفيق توفيق
02-26-2012, 09:38 PM
ارجو اسئله الرمد .... جزاكم الله خيرا

اشرف موسى
02-27-2012, 07:55 PM
orthopedics
pls

محمدpp
02-27-2012, 08:22 PM
orthopedics
pls
السلام عليكم
المشاركة رقم 257 صفحة 26 والمشاركة رقم 263 هتجد بها كل الروابط والملفات
بالتوفيق

dr.heba
02-28-2012, 09:35 AM
لو سمحتم اسئله الجلديه او كتب للجلديه ممكن اذاكر منها

محمدpp
02-28-2012, 07:06 PM
حاضر دكتورة هبه فقط امهلوني قليل من الوقت لاني بابحث لكم في كل التخصصات في ان واحد النمازج موجودة بس هاشوف المراجع
دعواتكم

ahmed naser
02-28-2012, 10:50 PM
يا جماعه أنا محتاج أمتحانات البرومترك فى الغدد الصماء ويا ريت لو حد يكلمنى عن الscore وأماكن الامتحانات لانى معرفش جاحه عن الامتحان متقدما بجزيل شكرى للجميع و ياريت فى القريب

ahmed naser
02-28-2012, 10:53 PM
يا جماعه أنا محتاج أمتحانات البرومترك فى الغدد الصماء ويا ريت لو حد يكلمنى عن الscore وأماكن الامتحانات لانى معرفش جاحه عن الامتحان متقدما بجزيل شكرى للجميع و ياريت فى القريب حيث أننى داخل الامتحانات منتصف الشهر القادم

ahmed naser
02-28-2012, 10:54 PM
يا جماعه أنا محتاج أمتحانات البرومترك فى الغدد الصماء ويا ريت لو حد يكلمنى عن الscore وأماكن الامتحانات لانى معرفش جاحه عن الامتحان متقدما بجزيل شكرى للجميع و ياريت فى القريب حيث أننى داخل الامتحانات منتصف الشهر القادم

walaa9409
02-28-2012, 11:18 PM
لو سمحتم اسئله الجلديه او كتب للجلديه ممكن اذاكر منها

السلام عليكم د هبه أنا كمان عايزه امتحن البارومترك الجلديه بس معرفش أى تفاصيل يا ريت لو تفيدينى عن الscore

الحياة66
02-29-2012, 01:35 PM
السلام عليكم د هبه أنا كمان عايزه امتحن البارومترك الجلديه بس معرفش أى تفاصيل يا ريت لو تفيدينى عن الscore
دكتورة ولاء ودكتورة هبة وجميع الزملاء قمت بوضع موضوع كامل لكم بأطباؤنا بالخارج فيه الاجابة عن كل اسئلتكم بالاضافة لنمازج امتحانات مرفقة ورابط عالنت
بالتوفيق
دعواتكم

hamrosh
03-04-2012, 01:30 PM
شششششششششششششوكرااااااااااااا

hamrosh
03-05-2012, 06:47 AM
كنت عاوز نماذج اكتر للانف والاذن وهذا ايميلي mhamrosh@yahoo.com وشووووووكراااااا

Ismailsayed
03-05-2012, 08:09 AM
جزاكم الله خيرا وياريت لو فيه أسئلة Pulmonary medicine تانية يبقى لكم جزيل الشكر

Dr.bosami
03-05-2012, 08:57 PM
Thanx

alshooog
03-07-2012, 09:14 AM
أخواني أحبائي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا خريج جامعة الملك عبدالعزيز علم نفس - عام - انتساب. وقدمت بالهيئه وأكملت التدريب ودورة الانعاش واختبرت مرتين ولكن!!! لم اجتاز الاختبار لان الاختبار شئ لا يوصف هو اكلينيكي وفسيولوجي (بحت) عبارة عن عرض حالات عن طريق أسئله ولها 4 اختيارات واجابات متقاربه.
س: كيف يختبروني اكلينيكي وانا علم نفس عام؟
س: لماذا لا يسئلون في اساليب الارشاد النفسي او انواع المقاييس؟؟؟؟؟؟؟ووووووو بحكم عملي بالشؤون الاجتماعيه!
أرجوكم أرجوكم اخواني إللي عنده أسئلة محلوله للهيئه يفيدني لاني مطالب بإصدار البطاقه بالعمل

alshooog
03-07-2012, 09:15 AM
أخواني أحبائي
أنا خريج جامعة الملك عبدالعزيز علم نفس - عام - انتساب. وقدمت بالهيئه وأكملت التدريب ودورة الانعاش واختبرت مرتين ولكن!!! لم اجتاز الاختبار لان الاختبار شئ لا يوصف هو اكلينيكي وفسيولوجي (بحت) عبارة عن عرض حالات عن طريق أسئله ولها 4 اختيارات واجابات متقاربه.
س: لماذا لا يسئلون في اساليب الارشاد النفسي او انواع المقاييس؟؟؟؟؟؟؟ووووووو بحكم عملي بالشؤون الاجتماعيه!
أرجوكم أرجوكم اخواني إللي عنده أسئلة محلوله للهيئه يفيدني لاني مطالب بإصدار البطاقه بالعمل

محمدpp
03-07-2012, 11:34 AM
أخواني أحبائي
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مرحبا بك اخي وسط اخوانك وزملائك
الحقيقة قد يكون امتحان التخصص حق علم النفس قد تغيير نظامه الوحيد اللي ممكن يفيدك في هذا هو هيئة التخصصات الطبية عن النظام الجديد حق امتحانات علم النفس رغم اني اعلم جيدا انه ينبغي ان يكون نظري فقط
- الان الامتحان النظري اصبح نظام حالات وعليها اسئلة متعددة الاختيارات
- اريد ان اسألك هل الامتحان باللغة العربية؟ ام الانجليزية لان لدي اسئلة psychatry انجليزية
لكن توجد اسئلة علي النت باللغة العربية
علي استعداد لتقديم اي مساعدة بالاسئلة فقط اوضح لي لان بالفعل لدي ملف كما ذكرت لحضرتك

khaled okkeh
03-07-2012, 10:30 PM
مشكور

alshooog
03-08-2012, 07:03 AM
مرحبا بك اخي وسط اخوانك وزملائك
الحقيقة قد يكون امتحان التخصص حق علم النفس قد تغيير نظامه الوحيد اللي ممكن يفيدك في هذا هو هيئة التخصصات الطبية عن النظام الجديد حق امتحانات علم النفس رغم اني اعلم جيدا انه ينبغي ان يكون نظري فقط
- الان الامتحان النظري اصبح نظام حالات وعليها اسئلة متعددة الاختيارات
- اريد ان اسألك هل الامتحان باللغة العربية؟ ام الانجليزية لان لدي اسئلة psychatry انجليزية
لكن توجد اسئلة علي النت باللغة العربية
علي استعداد لتقديم اي مساعدة بالاسئلة فقط اوضح لي لان بالفعل لدي ملف كما ذكرت لحضرتك
اخي محمد
اشكرك عالمرور بالموضوع بالنسبة للا سئلة فهي باللغة العربية وبالفعل هي كما ذكرت بالنقطة الاولى( - الان الامتحان النظري اصبح نظام حالات وعليها اسئلة متعددة الاختيارات)
شاكر لك أخي وأرجوا مساعدك

alshooog
03-08-2012, 07:07 AM
اخي محمد
اشكرك عالمرور بالموضوع بالنسبة للا سئلة فهي باللغة العربية وبالفعل هي كما ذكرت بالنقطة الاولى( - الان الامتحان النظري اصبح نظام حالات وعليها اسئلة متعددة الاختيارات)

dr.bobs
03-08-2012, 04:54 PM
معلش يا جماعه انا عندى سؤال مم جدا لخبراء المنتدى وياريت تجاوبونى عليه بسرعه من فضلكم انا معايا دبلومة باطنه 2009 بس المفروض انى هشتغل تبع التوظيف السعودى مقيم عنايه مركزه زى ماالدكتور اتفق معايا ف المقابله هل المفروض انى امتحن البرومترك باطنه ولا عنايه مع العلم انى بالفعل امتحنت الباطنه من يومين ونجحت الحمد لله. افيدونى افادكم الله

الحياة66
03-08-2012, 06:43 PM
معلش يا جماعه انا عندى سؤال مم جدا لخبراء المنتدى وياريت تجاوبونى عليه بسرعه من فضلكم انا معايا دبلومة باطنه 2009 بس المفروض انى هشتغل تبع التوظيف السعودى مقيم عنايه مركزه زى ماالدكتور اتفق معايا ف المقابله هل المفروض انى امتحن البرومترك باطنه ولا عنايه مع العلم انى بالفعل امتحنت الباطنه من يومين ونجحت الحمد لله. افيدونى افادكم الله
مبارك النجاح اخي
طالما ان حضرتك مقيم باطنة يبقي صح امتحنت باطنة وده الاهم لك علشان فيما بعد
اما عن المقابلة اطمئنك ان اللي بيقولوه لك شيء ولما تروح هناك شيء تاني خالص وممكن تلاقي نفسك بتشتغل في الطواريء عادي ده نظام التوظيف السعودي خاصة مع المقيمين
بالتوفيق ان شاء الله

dr.bobs
03-08-2012, 06:54 PM
شكرا لسرعة ردك دكتوره حياة بس انتى قلقتينى لانى مهيأ نفسى انى رايح اشتغل عنايه وقولت يبقى هكون ف مستشفى
مش هيودونى منطقه نائيه لكن معنى كلامك انهم ممكن يشغلونى اى حاجه

الحياة66
03-08-2012, 07:06 PM
شكرا لسرعة ردك دكتوره حياة بس انتى قلقتينى لانى مهيأ نفسى انى رايح اشتغل عنايه وقولت يبقى هكون ف مستشفى
مش هيودونى منطقه نائيه لكن معنى كلامك انهم ممكن يشغلونى اى حاجه
اخي لا يعلم الغيب الا الله انا ذكرت لك فقط تجارب بعض من زملائنا حتي لا تفاجأ بشيء لا تعرفه..لان توزيعهم حسب احتياجاتهم وليست حسب رغبة الممتحن ويوم ما تتخصص في البرانش اللي بتحبه في الباطنة اكيد من غير ما تفكر هتطلع تشتغله
لازم تخوض التجربة وان لم يعجبك الحال او لم تنل ما تريد من السفرية سهل جدا تقدم استقالة عادي
المهم نبدأ ونتوكل عالله ونجرب
بالتوفيق

dr.bobs
03-08-2012, 07:25 PM
شكرا جدا على اهتمامك بالرد وربنا يجازيكى خير

محمدpp
03-08-2012, 08:10 PM
اخي محمد
مرحبا بحضرتك شوف اخي بالفعل جمعت لحضرتك مجموعة من اسئلة الهيئة مكتوبة بيد من امتحنوا خلال الفترة من ديسمبر2011 الي اول مارس الحالي وهناك منتدي رائع لعلم النفس هتلاقي في اخر الملف روابطه وروابط الموضوع اللي جمعت منه الاسئلة
بالاضافة الي ان هناك ملخصات بيد اصحابها ممن خاضوا وعبروا الاختبار
المهم رابط الملف:

http://www.mediafire.com/?p3zyil86kp27jfk
ومعذرة اني لم انسقه لاني توا فرغت من جمعه وسأقوم بتنسيقه وتقسيمه
لاحظت ان هناك اسئلة كثيرة مكررة
واسماء مراجع كبرت ولونت اسماءها للتسهيل نسبة النجاح 50%
بالتوفيق يارب
واذا تبي ملف الحالات اللي باللغة الانجليزية فقط اكتب لي

emousa
03-08-2012, 09:29 PM
Thanks is there questions for Cardiothoracic Surgery

محمدpp
03-09-2012, 01:12 PM
thanks is there questions for cardiothoracic surgery
السلام عليكم
مرحبا بك معنا اخي
سأبحث لحضرتك واول م اجد سأرسل لك رسالة واضع الملفات هنا علي هذا التوبيك

اشرف موسى
03-11-2012, 01:28 PM
thanks for your effort

ibrmos
03-11-2012, 04:46 PM
vey good-thank u

هشام محمد محمود
03-11-2012, 09:46 PM
شكرا علي هذا المجهود العظيم والي الامام دائما

tkh1811
03-11-2012, 11:07 PM
thank you very much

dr_zemos700
03-11-2012, 11:28 PM
thankssssssssssssssssssssssssssss

محمدpp
03-12-2012, 12:07 AM
السلام عليكم
مرحبا بكم جميعا معنا في المنتدي ونأمل ان تكونوا ضمن اسرتنا دائما بالمنتدي
اشكركم لكلماتكم الرقيقة المهذبة

شريف محمود
03-13-2012, 11:03 PM
شكرا على هذا المجهود ولكن اين اسئلة العظام

الحياة66
03-14-2012, 07:47 PM
شكرا على هذا المجهود ولكن اين اسئلة العظام
مرحبا دكتور
دكتور محمد عامل كل مادة موضوع مثبت لوحده بقسم اطباؤنا بالخارج
هتلاقي نمازج وتقسيمة ومحتوي طب العظام لحد امتحان الشهر ده مثبت لوحده
بالتوفيق

dr.batool
03-15-2012, 04:14 AM
thank u to all dr.s

حسن خلف
03-18-2012, 05:16 PM
هل هنالك اسئلة نسائيةو توليد في prometricالرجاء المساعدة بذلك

SUZ
03-18-2012, 08:20 PM
Dear Doctor, Thnks a lot for your help in uploading all kind of ********s for the exams in the KSA
i can't find anything related to the GYNECOLOGY , please cuold you help me with some links?
you could send them to my email address directly: suzannaa@gmail.com
thanks a lot in advance
Regards

حسن خلف
03-18-2012, 09:42 PM
نحن و اعضاء اخرين بحاجة الى اسئلة نسائية و توليد prometric رجاء المساعدة يا دكتره

kushisha
03-23-2012, 11:08 PM
Please Docs, ICU solved Prometric MCQs
URGENT
With my regards and best wishes for the members of the best medical forum ever on the net

haytham2000
03-24-2012, 02:07 AM
انا امتحنت البرومتريك طبيب مقيم اطفال و لم اوفق الامتحان صعب جدا و لا ياتي من الاسئله فما الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحياة66
03-24-2012, 06:40 PM
انا امتحنت البرومتريك طبيب مقيم اطفال و لم اوفق الامتحان صعب جدا و لا ياتي من الاسئله فما الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام عليكم دكتور هيثم
الامتحان معروف انه اصبح نظام حالات وعيها الاسئلة وافضل طريقة للاستعداد هي كتاب المعادلة الpretestالخاص بالاطفال مع اسئلة كتاب lang
بس لازم يكون عندك خلفية من المذاكرة لان مواضيع الاسئلة هي نفسها في اغلب الامتحانات لكن مش نفس السؤال والمواضيع اللي بتتكرر فيها الاسئلة هي دي المهمة وكمان نسبة الامتحان اصبحت 55%
وبالتوفيق باذن الله

dody ahmed
03-24-2012, 08:06 PM
السلام عليكم
بدور على امتحانات برموتوك لتخصص امراض الكلى

الحياة66
03-25-2012, 08:34 PM
السلام عليكم
بدور على امتحانات برموتوك لتخصص امراض الكلى
وعليكم السلام
حضرتك عندك امتحانات متعددة وحديثة مثبتة علي منتدي اطباؤنا بالخارج تحت عنوان الي كل من يريد اجتياز امتحان الهيئة السعودية بخط دكتور كلي
بالتوفيق

dr.bobs
03-25-2012, 10:28 PM
عندى كام سؤال ياجماعه من فضلكم انا خلصت الورق وجاتلى التاشيره ومستنى امر الاركاب كنت عايز اعرف لما اسافر هلاقى حد مستنينى ولا هعمل ايه وهبات فين لحد ماشوف شقه لان الموضوع ده ممكن يطول وبيدونا سلفه ولا اخد معايا فلوس اعزرونى ع الاطاله وشكرا

taba
03-26-2012, 12:09 AM
السلام عليكم بداية بالتوفيق ان شاء الله اولا لازم تاخد معاك مبلغ للاعاشة لمدة 3 شهور حيث ان المرتب لن يصرف قبل ذلك ثانيا لن يكون احد فى الانتظار خد تاكسى الى المدرية الصحية ثالثا الاقامة فى فندق اليوم بحوالى 100 ريال او شقة مع احد الزملاء لحين صرف بدل السكن او ممكن يكون هناك سكن مؤثث ولكن لن يصرف بدل سكن فى هذه الحالة

quiet_doctor
03-26-2012, 09:21 PM
عندى كام سؤال ياجماعه من فضلكم انا خلصت الورق وجاتلى التاشيره ومستنى امر الاركاب كنت عايز اعرف لما اسافر هلاقى حد مستنينى ولا هعمل ايه وهبات فين لحد ماشوف شقه لان الموضوع ده ممكن يطول وبيدونا سلفه ولا اخد معايا فلوس اعزرونى ع الاطاله وشكرا

دكتور حضرتك رايح فين بالظبط.
عموما زى ما الدكتور قالت اعمل حسابك فى مبلغ معاك علشان ممكن الراتب يتاخر بس فى اماكن محترمه هتديك الراتب اول الشهر
فى الغالب فى حد هيستناك فى المطار بس تحسبا للظروف خد عنوان المستشفى ورقم تليفون حد من الاداره واول ماتنزل المطار شوف العمال الاجانب وقوله صديق ابغى خط تليفون هيديك شريحه تليفون خالبا ب 40 ريال حطها وشوف لو حد مستنيك اوك مفيش اتصل بالرقم الى معاك وقله انا فى المطار حد هيجيلى ولا ايه قالك لا اساله ادى العربيه فى حدود كام علشان طبعا هيضحك عليك اطلع بره المطار وشوف تاكسى واديله العنوان واتفق معاه على الفلوس .
لما توصل روح على المستشفى بيكون فى حاجه اسمها المدير المناوب ادخله الاول هو الى هيرتبلك موضوع السكن وخلافه وقله هتحاسب السواق ولا احاسبه بعض الاماكن المحترمه برضه بتحاسب العربيه ماكنش حاسبها.
تانى يوم انزل على المدير وابدا استلم الشغل وشوف نظاك فى السكن وقله على فلوس العربيه.
هتبدا بعد كده خر الفلوس مصاريف التصنيف والترخيص والتامين فى الغالب المستشفى بيدفعه وبيخصمهم عليك . ربنا يوفقك وتخلص امتحان الهيئه على خير وتاخد تصنيفك اى خدمه لو عزت تسال على حاجه انا عموما فى الطايف

dr.bobs
03-26-2012, 10:36 PM
شكرا جدا لكم يا دكاتره انا كنت عايز اعرف اخى اللى بيسالنى انى تبع التوظيف السعودى مش خاص وان شاء الله رايح الدمام انت كان كلامك ده للخاص ولا الحكومه وشكرا مره تانيه

محمدpp
03-26-2012, 11:17 PM

السلام عليكم دكتور
الكلام عن وزارة الصحة السعودية لما ياتي امر الاركاب تحجز يعطوك ظرف مغلق الي المديرة اللي انت توزعت عليها
اولا ماحدش هينتظرك في المطار نهائيا انت امامك حلين
الاول تذهب الي موظف الصحة اللي في المطار وقول له انا دكتور جديد هيرسل معك موظف بسيارة الي المديرية
الثاني تطلع بره المطار وتتفق مع تاكسي ابعد عن السعوديين وخليك في اي جنسية اخري واتفق معه وفاصل لحد ماتقدر هو هيرسلك الي المدرية
لازم يكون معك مبلغ كبير جدا افضل
لان بتصرف فلوس في الترخيص والامتحان مبلغ
هتقيم في المدرية اسبوع تعمل التحليل وتفتح حساب في بنك اللي هينزل فيه المرتب
بعد كده
هيتم توزيعك الي المستشفي اللي تعمل فيها سوف تقيم اسبوع وبعدكدة بيبلغوك انك لازم تسيب المستشفي تكون انت بحثت عن سكن
غالبا الراتب ينزل بعد ثاني شهر هجري
يفضل تسافر علي يوم الاربعاء صباحا لتصل قبل انتهاء الدوام عشان تستريح خميس وجمعة من التعب
ياريت يكون السفر قبل يوم 15 هجري عشان الرتب بينزل في نهاية الشهر الثاني
وبدل السكن بينزل بعدحوالى 6 شهور هو وبدل التأثيث والناس هناك بتستلف من بعضها فى الفترة دى فالأحسن تاخد معاك ما يسمح لك بإيجار مكان مناسب لأن الإيجارات هناك سنوية
*حبيت أفولك حاجة يمكن تفرق معاك :أول مابتروح المديرية اللتى ستكون تابع لها لإستلام عملك ستقيم فى سكن خاص بالمديرية بيكون مجهز لكن بتحتاج فرش سرير يكون خاص بيك!!لأن اللى هناك استعمل مئات المرات
خذطبعا كتب وخصوصا للزمالة عندك فرصة كويسة هناك للمذاكرة والتسجيل- الكتب غالية جدا
*لآزم تاخد صور شخصية كتير لأنك هتحتاج عشان الأوراق والكروت الخاصة بيك
*شهاداتك الكرتون وكل أوراقك
*نظارة شمس لآن درجات الحرارة عاليه
وبالتوفيق

quiet_doctor
03-27-2012, 12:14 AM
شكرا جدا لكم يا دكاتره انا كنت عايز اعرف اخى اللى بيسالنى انى تبع التوظيف السعودى مش خاص وان شاء الله رايح الدمام انت كان كلامك ده للخاص ولا الحكومه وشكرا مره تانيه
انا كلامى عن الخاص بصراحه ماعنديش فكره عن الحكومى

محمدpp
03-27-2012, 03:13 PM
انا كلامى عن الخاص بصراحه ماعنديش فكره عن الحكومى
السلام عليكم
جزاك الله خيرا دكتور اضفت لنا معلومات جديدة وللاخوة بالنسبة للخاص
في انتظار المزيد من مشاركاتك الهادفة
بالتوفيق للجميع

محمدpp
03-27-2012, 04:03 PM
هل هنالك اسئلة نسائيةو توليد في prometricالرجاء المساعدة بذلك
السلام عليكم دكتور مرحبا بك وجميع الاخوة وعفوا للتأخر في الرد لانني توا بالامس وصلتني نمازج الامتحانات للنسا والولادة وقمت بتثبيتها الان في موضوع منفصل علي هذا المنتدي اطباؤنا بالخارج
واي جديد سيتوفر او معلومات سيتم اضافتها علي الموضوع المثبت
بالتوفيق للجميع

quiet_doctor
03-27-2012, 08:54 PM
لو حضرتك فى السعوديه مفروض ليك 3 محاولات خلال عام بنفس المبلغ الى اتدفع ادخل الامتحان تانى وربنا ييسرلك . بس للاسف لو عدى ال 3 محاولات بتاخد عدم تاهيل
فى الغالب الامتحان من بره الاسئله بس فايده الاسئله بتحدثلك معلوماتك خل اسئله كتير وربنا معاك
لو بتمتحن فى مصر بتدخل محاوله وحده واى محاوله تانيه بتدفعلها مصايف تانى لو 100 مره براحتك
للعلم الامتحانات بتتعمل فى مركز اسمه اميد ايست فى الدقى

dr.bobs
03-27-2012, 09:53 PM
انا مش عارف اقولكوا ايه يا ياجماعه على المعلومات المفيده والتعاون الجميل منكم ده ربنا يجازيكوا خير كلكم ويكتر من امثالكم

drshetewy
03-30-2012, 02:15 PM
anesthesia mcqs please
urgent i need reply if no qs its ok and thanks 4 your efforts

dr.bobs
03-31-2012, 10:22 PM
يا جماعه انا مسافر الدمام ان شاء الله لو الاقى حد يكون رايح الدمام برده تبع التوظيف السعودى ياريت نرتب ونسافر مع بعض وده ايميلى bebo_zizo@hotmail.com

dr.batool
04-03-2012, 12:06 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الاطباء المحترمين .. زملاء و زميلات عندي امتحان هيئة بعد شهر و هي الفرصة الاخيرة لي .. ارجو ممن تقدم للامتحان او لديه اسئلة امتحان تاريخ حديث ان يفيدنا و يضع لنا الاسئلة بالمنتدى فلقد علمت ان الاسئلة تتكرر كثيرا

و جزاكم الله خيرا و جعله في ميزان حسناتكم

الحياة66
04-06-2012, 08:17 PM

الاطباء المحترمين .. زملاء و زميلات عندي امتحان هيئة بعد شهر و هي الفرصة الاخيرة لي .. ارجو ممن تقدم للامتحان او لديه اسئلة امتحان تاريخ حديث ان يفيدنا و يضع لنا الاسئلة بالمنتدى فلقد علمت ان الاسئلة تتكرر كثيرا

مرحبا دكتورة
باذن الله بالتوفيق
حضرتك عندك ملفين مثبتين في اطباؤنا بالخارج للجلدية
بالتوفيق باذن الله

dr.yosr
04-07-2012, 02:41 PM
انا كنت عايزة اسال دكتور هيثم علشان امتحن طبيب مقيم اطفال زى حضرتك
انا طبيب مقيم اطفال فى مصر ومعى سنتين خبرة كممارس عام وسنة خبرة كطبيب مقيم اطفال ينفع كده امتحن طبيب مقيم اطفال ولا لازم امتحن مممارس وجزاك الله كل خير

محمدpp
04-07-2012, 06:38 PM
انا كنت عايزة اسال دكتور هيثم علشان امتحن طبيب مقيم اطفال زى حضرتك
انا طبيب مقيم اطفال فى مصر ومعى سنتين خبرة كممارس عام وسنة خبرة كطبيب مقيم اطفال ينفع كده امتحن طبيب مقيم اطفال ولا لازم امتحن مممارس وجزاك الله كل خير
سؤال مكرر تم الرد عليه

haytham2000
04-10-2012, 09:29 PM
u enter the exam as u want to work in ksa if u work pediatric resident u have to pass in pediatric exam not in GB even u still in ur residency

tarek sadek
04-13-2012, 09:57 PM
جزيل الشكر لك

tarek sadek
04-13-2012, 10:08 PM
رابط امتحان الهىئه لطباء العظام مع جزيل الشكر لك

محمدpp
04-13-2012, 10:12 PM
رابط امتحان الهىئه لطباء العظام مع جزيل الشكر لك

http://atbaamasr.com/forums/showthread.php?t=7232

Dr. Mustafa
04-21-2012, 09:33 AM
أحلى التحايا لكم جميعا
و أرجو إسعافي بأسئلة البرومترك لأخصائي الجراحة العامة التابع للهيئة السعودية للتخصصات الصحية
عاجلا
و لكم جزيل الشكر
و خصوصا المتألق محمد pp

انا في الإنتظار على أحر من النار

د. مصطفى بيومي خليل

غسان عساف
04-23-2012, 12:08 AM
انا اخصائي عظام بالسعودية بحاجة ماسة لاسئلة البروميتريك هيئة التخصصات السعودية يرجى المساعدة مع الشكر اخوكم د.غسان من سوريا الجريحة

محمدpp
04-23-2012, 11:15 AM
انا اخصائي عظام بالسعودية بحاجة ماسة لاسئلة البروميتريك هيئة التخصصات السعودية يرجى المساعدة مع الشكر اخوكم د.غسان من سوريا الجريحة
السلام عليكم اهلا ومرحبا بيك في المنتدي
رابط اسئلة العظام بالمنتدي
http://atbaamasr.com/forums/showthread.php?t=7232

علما بانه يحتوي علي امتحانات حديثة بما فيها شهر ابريل 2012
الفت نظرك اقرأ في الموضوع حتي اخر مشاركة لان اخر صفحها فيها امتحانات جديدة
واغلب الاسئلة بتكرر وفيه رابط ملخص toronto notes موجود مع النمازج لانه هام جدا
بالتوفيق ان شاء الله
دعواتك

sayedabdelrhman
04-23-2012, 01:42 PM
شكررررررررررررررررررررررررررررالكم

sayedabdelrhman
04-23-2012, 01:44 PM
مشكورررررررررررررررررررررررررررررررررررررررين

dr maiiad
04-25-2012, 12:00 AM
Anyone has Qs prometric ICU?please
و جزاكم الله خيرا

ياريت لو عندك أسئلة عناية تبعتي ياها على الإيميل ضروري وجزيت خيرا
maiiad@yahoo.com

dr maiiad
04-25-2012, 12:02 AM
أي طبيب لديه أسئلة عناية مركزة يبعتلي ياها ضروري لأن عندي امتحان prometric قريبا
وجزاكم الله كل خير

walaa9409
05-01-2012, 03:25 AM
يا جماعه حد يفيدنى
أنا طبيبه جلديه ومعايا ماجستير بس حديث وجالى عقد فى مستوصف
بس طلب منى امتحن واتصنف كممارس عام مش طبيب مقيم جلديه علما بانه عنده أخصائى فى المستوصف
بس قال ان الطبيب المقيم بيشتغل فى قسم داخلى
هل هدا الكلام سليم ولا لاء
امتحن ممارس عام ولا جلديه
برجاء الرد سريعا لانه بانتظار ردى
وكم يكون الراتب المتوقع فى حاله الخبره 3 سنوات فى مستشفى جامعى

محمدpp
05-01-2012, 11:09 AM
يا جماعه حد يفيدنى
أنا طبيبه جلديه ومعايا ماجستير بس حديث وجالى عقد فى مستوصف
بس طلب منى امتحن واتصنف كممارس عام مش طبيب مقيم جلديه علما بانه عنده أخصائى فى المستوصف
بس قال ان الطبيب المقيم بيشتغل فى قسم داخلى
هل هدا الكلام سليم ولا لاء
امتحن ممارس عام ولا جلديه
برجاء الرد سريعا لانه بانتظار ردى
وكم يكون الراتب المتوقع فى حاله الخبره 3 سنوات فى مستشفى جامعى
السلام عليكم دكتور
طبعا ده نصب علني عيني عينك دكتور؟؟؟؟ طبعا ارفض بدون تفكير خالص
تخصص حضرتك مطلوب جدا جدا جدا وبراتب اعلي من اغلب التخصصات الطبية حتي لو ماستر حديث
طبعا بدون تفكير او سؤال تمتحن جلدية دكتور تخصصك.
رجاءا ان تذكر لي اسم الشركة وهذا النصاب لوضعه ضمن قائمة البلاك ليست هذه امانة في عنقك
- لا تتعجل عروض الجلدية كثيرة صبرا قليلا

mkamel366
05-12-2012, 01:30 AM
حجز امتحان هيئة التخصصات السعودية ( برومترك )
حجز امتحان المجلس الأعلى للصحة – قطر
شركة الحمادى ترخيص 674
نقوم بحجز امتحان البر ومترك لجميع التخصصات الطبية راغبى العمل في السعودية & امتحان المجلس الأعلى للصحة القطري
( أطباء – أخصائيين – تمريض – صيادلة – فنين )
تستطيع تحديد موعد الامتحان
للاستفسار
01125705848
فاكس 33445479
تليفون 33445478
مسئول الحجز : محمد كامل

ahmed nafea
05-14-2012, 03:09 AM
امتحانات الاشعه ضروري

samersabri
06-08-2012, 11:27 AM
جزاك الله خيرا

samersabri
06-08-2012, 11:28 AM
ربنا يبارك لك

samersabri
06-08-2012, 11:28 AM
مشكور

tarek sadek
06-09-2012, 05:21 PM
جزيل الشكر

شريف محمود
06-12-2012, 01:03 AM
شكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

اماني عيسي
06-16-2012, 12:11 AM
هل يوجد اسئلة تخدير

دكتور-فاطمه
06-22-2012, 01:49 AM
السلام عليكم جزاكم الله خيرا على المجهود الرائع ممكن عايزه امتحان الجلديه فى التخصصات السعوديه امتحانى قرب اوى جزاكم الله خيرا

دكتور-فاطمه
06-22-2012, 05:54 PM
برومترك جلديه لو سمحت امتحانا قرب آوى

محمود طايع
06-23-2012, 10:51 PM
الف شكر

محمود طايع
06-23-2012, 10:55 PM
مش شايف الرابط ليه

walidkgma
07-04-2012, 08:16 PM
السلام عليكم انا د وليد اليوم عديت امتحان الطب العام بنسبة 55 بالية walidkgma@yahoo.com انا جاهز للمساعدة

walidkgma
07-04-2012, 08:23 PM
انا اليوم عديت البرمترك للطب العام اي شخص يريد المساعدة انا جاهز بالاسءلة walidkgma@yahoo.com

مصطفى كامل
07-06-2012, 07:33 PM
جزاكم الله خيييييييييييييييييييييييييييييييييير

مصطفى كامل
07-06-2012, 07:40 PM
جزاكم الله خيييييييييييييييير ممكن اسئلة بالنسبة للباطنة العامة انا معايا دبلوم باطنة من سنتين يارب وربنا يخليكم يارب

مصطفى كامل
07-06-2012, 07:42 PM
ممكن امتحان الهيئة لاطباء مقيمى الباطنة ياريت بسرعة

مصطفى كامل
07-06-2012, 07:44 PM
ممكن امتحان الهيئة لمقيمى الباطنة العامة ودة ايميلى mustafa_kamel27@yahoo.com

رينادا
07-07-2012, 04:23 PM
موضوع اكثر من رائع بارك الله فيكم

مصطفى كامل
07-07-2012, 11:57 PM
السلام عليكم عندك اسئلة فى endocrin

onofofo
07-08-2012, 11:59 PM
شكرا جزيلا وجزاكم الله خيرا

afawzy
07-21-2012, 03:54 PM
مجهوووووووووود رائع..... جزاك الله خير

منى بابيك
08-25-2012, 11:41 AM
مرحبا
ارجو منكم اسئلة البرومتريك الخاصة باختصاص الأشعة و شكرا

شركة تواصل
08-25-2012, 03:47 PM
جزاكم الله خير على افادتكم لنا

ssr
08-29-2012, 10:37 PM
بارك الله فيك

taba
09-01-2012, 03:44 PM
شكرا لك ونحن فى انتظار باقى التخصصات

dentistawy
09-05-2012, 03:17 AM
انا عاوز امتحان غدد صماء في خلال يوم او اتنين و يا ريت لو مترجم الأجابة عربي يبقى كتر ألف خيرك

ssr
09-06-2012, 01:35 PM
انا عندى امتحان هيئة فى الباطنة ارجو المساعدة والدعاء ولو حد عندة اى امتحان فى الباطنة تبع الهيئة لانى امتحانى قريب جدا

marwa noaman
09-20-2012, 04:34 PM
أنا حتقدم للتصنيف فى السعودية وحيصنفونى طبيب مقيم أطفال فهل يوجد ورق و أسئلة لامتحان البرومترك وهل يوجد فرق بين امتحان طبيب مقيم أطفال وطبيب أطفال

chirurg
09-20-2012, 04:39 PM
السلام عليكم يازملاء
انا اطلب منكم المسااعده لاني حدخل المحاوله الاخيره في الجراحه العامه في الهيئه السعوديه
او محتااج اسئله بليز للجراحه العامه
ارجوا الي يقدر يساعدني يكلمني على الخاص
جعله الله في ميزان حسناتكم

ahmed samir
09-21-2012, 11:14 PM
ممكن امتحانات مقيمين الباطنة و انا حاصل على دبلوم امراض باطنة منذ سنتين و انا ايميلى doctor2061@yahoo.com

ahmed.m.k.m
09-28-2012, 02:59 PM
جزاكم الله خير....

walidkgma
10-04-2012, 08:35 PM
الدكتور جبلة العكة من سوريا الرجاء ارسال اسءلة جهاز هضمي برومترك

dr.ahmadkh
10-09-2012, 04:32 PM
مشكورين على جميع مساهماتكم وجزاكم الله خيرا بالمناسبة هل استطيع تقديم الامتحان من اي بلد كان يعني ممكن اقدمه بتركيا وثانيا هل ممكن ان اعرف ان يوجد اسئلة جراحة عامة جديدة انا اريد تقديم الامتحان لاعمل بالسعودية فهل التقديم للامتحان حصرا بالسعودية سلام

Hagar
10-11-2012, 02:14 AM
لو فيه امتحان nephrology
وهو تخصص الكلى بيمتحن باطنه عامه ولا كلى
مع الشكر
لو ممكن ارسال على ميلى haa_dr@yahoo.com

د عبدالاله داؤد
10-15-2012, 03:24 AM
شكرا جزيلا:)

Mohammed Hassan
10-20-2012, 06:09 PM

الاطباء المحترمين .. زملاء و زميلات عندي امتحان هيئة بعد أسبوعين و هي المرة الثانية لي .. ارجو ممن تقدم للامتحان او لديه اسئلة امتحان تاريخ حديث في الجراحة العامة ان يفيدنا و يضع لنا الاسئلة بالمنتدى فلقد علمت ان الاسئلة تتكرر كثيرا

omeralkamel
11-13-2012, 03:01 PM
:)thanks great job.......

mobeidat
11-17-2012, 09:25 AM
ارجو المساعدة في اسئلة Obs& Gyno لانني لدي الامتحان بعد اسبوع ويمكن ارسالها على البريد الالكتروني obeidat_mjo@yahoo.com ولكم جزيل الشكر وجعلها الله في ميزان حسناتكم

mobeidat
11-17-2012, 09:26 AM
ارجو المساعدة في اسئلة Obs& Gyno لانني لدي الامتحان بعد اسبوع ويمكن ارسالها على البريد الالكتروني obeidat_mjo@yahoo.com ولكم جزيل الشكر وجعلها الله في ميزان حسناتكم

dinasamy
11-20-2012, 05:32 PM
انا داخلة على امتحان برومترك فى قطر طب عام ومحتاجة اسئلة امتحانات او مذكرات

ابوالتاج
11-23-2012, 09:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله
محتاج لاسئلة ونماذج جديده لامتحان الهيئة السعودية - برمترك

مع الشكر

اخوكم ابوالتاج

tetolion2010
11-26-2012, 03:44 PM
يا ريت روابط للعظام يا جماعه ........عاوزين ملفات تانيه من فضلكم

طالب العلم
11-27-2012, 02:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
السادة الأفاضل الأطباء تخفيفا للمعاناة فى البحث عن مكان لحجز امتحانات برومتريك ممكن تتوجه لمركز هارفست فى المنصورة 01121523966 فى تقاطع شارع الجلاء والجمال للحجز الفورى
وجزاكم الله خير الجزاء

طالب العلم
11-27-2012, 02:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
السادة الأفاضل الأطباء تخفيفا للمعاناة فى البحث عن مكان لحجز امتحانات برومتريك ممكن تتوجه لمركز هارفست فى المنصورة 01121523966 - 01064081375فى تقاطع شارع الجلاء والجمال للحجز الفورى
وجزاكم الله خير الجزاء

dr logy
12-03-2012, 09:57 AM
السلام عليكم ياريت لو فيه امتحانات طب عام جديده تنزلوها وجزاكم الله خيرا على المجهود

د.شكري رحال
12-03-2012, 11:27 PM
اولا مشكورين على المعلومات المفيدة وعندي سؤال انا خلصة اقامة طب عيون اربع سنوات واجتزت اختبار البورد الجزء الاول ولم اجتاز الجزء الثاني للان تصنيفي في الاردن مقيم مؤهل عيون ويوجد معي فيزا للسعودية اخصائي عيون وسئلة مدير المستشفي في السعودية فقال لي قدم اختبار البرومترك في الاردن تخصص عيون السؤال هل اقدم اختبار تخصص العيون او الطب العام انا مش عارف واذا امكن في اسئلة قديمة للعيون تفيدوني جزاكم الله خير

ahmedgheita
12-19-2012, 10:22 PM
ent q & aارجو إرسال اسئله البرومترك في النساء علي الايميل بتاعي ahmedgheita@gmail.com ولكم جزيل الشكر

eah2007
12-19-2012, 11:33 PM
git q & a
thanxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

homamo1988
12-20-2012, 09:39 AM
كم سؤال بامتحان الهيئة ياشباب

doaa81
12-21-2012, 05:16 PM
لو سمحتم انا محتاجه امتحانات برومترك لتخصص اخصائي باطنه

Haninassar
12-24-2012, 01:57 PM
شكرًا على المجهود الرائع
أنا ابحث عن أسئلة البرومترك لامتحان الجراحة العامه وجراحة التجميل
شكرًا لتعاونكم

dalia khalil
01-17-2013, 10:55 PM
الرجاء رفع أسئلة النفسية وشكرا

mohghazy
01-23-2013, 06:34 PM
يسعدنى أن أقدم مجموعة من أسئلة إمتحان برومترك جلدية بتاريخ 20/1/2013 وأسأل من ينتفع به الدعاء لى ولأسرتى...........ولمن لا يعلم الإمتحان عبارة عن عدد70سؤال ونسبة النجاح 60% أى 42سؤال
حد يقول لى ارفع الأسئلة دى إزاى من على بريدى الإلكترونى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

dr logy
01-24-2013, 06:02 PM
لو سمحتم عايزه امتحانات برومترك اطفال بسرعه وجزاكم الله خيرا

sabry saoud
01-27-2013, 08:03 PM
لو سمحتوا اللي عنده امتحانات برومتري عظام ممكن ينشرها او يرسلها لي علي الميل sabrysaoud@yahoo.com وجزاكم الله خيرا .

مدحت الزمالك
01-28-2013, 03:10 AM
السلام عليكم,, ارجوكم تدوني الرابط بتاع امتحانات الباطنة الهيئة السعودية او تبعتوهولي عل ايميل ,, انا ممتحن بعد اقل من اسبوعين,, و الف مليون شكر و جزاكم الله خير

doc_mahmood25
01-29-2013, 09:08 PM
لو سمحتو بارومترك الامراض الصدريه

dr hoda
02-02-2013, 01:51 AM
نرجو امتحانات الهيئه عظام لو سمحتم الامتحان قرب جدا ومش معايا اى مصدر للمزاكرة

ielhenawy
02-03-2013, 01:14 AM
جزاكم الله كل خير............. مشكورين

abdullatef
02-03-2013, 04:58 PM
امتحان عيون مشكورين

abdullatef
02-03-2013, 06:58 PM
EYE Emergencies

:confused:

abdullatef
02-03-2013, 07:03 PM
thankssssssssssssssssssssssssss alot

ابو همام
02-04-2013, 05:31 PM
ارجو المساعدة اريد اسىئلة الجراحة العامة

amal elsayed
02-06-2013, 10:14 AM
الرجاء اسئلة البرومترك تخصص قلب

cefotax
02-09-2013, 09:39 AM
alot of thanks for u my brother

amal elsayed
02-09-2013, 01:41 PM
انا بانتظار الرد بخصوص امتحان الهيئة تخصص قلب اشكركم

ام مهند محمد
02-09-2013, 02:59 PM
شكرا على هذا المجهود

maher55
02-09-2013, 04:59 PM
لو سمحت اسئلة العيون لامتحان الهيئة السعودي

abc
02-09-2013, 09:07 PM
:(:(:(:(:(git q & a

ashraf alsonbati
02-13-2013, 01:38 AM
الرجاء ارسال امتحان الهيئه السعوديه تخصص اطفال

amal elsayed
02-13-2013, 07:21 AM
اين اسئلة القلب شكرا

طالب العلم
02-13-2013, 10:44 PM
لحجز امتخان برومتريك أطباء وصيادلة وتمريض وجميع التخصصات اتصل بمركز هارفست 01121523966 أو 01064081375 أو راسلنا على atia_it1@yahoo.com

ashraf alsonbati
02-15-2013, 12:14 AM
pediatrics exams please
in which paper

RADIO.ACTIVE
02-17-2013, 04:30 PM
لو سمحتوا أنا محتاج أسئلة لتخصص الأشعة , ضرورى ؟؟؟
وعندى اسئلة , بس مش عارف ارفعها على المنتدى ازاى ؟؟؟ لو حد عنده خبرة فى الامتحان ممكن يرسلى ايميله .
لأنى مش عارف هى الأسئلة دى كفاية ولا لأ؟؟
ارجوكم ساعدونى

RADIO.ACTIVE
02-17-2013, 04:43 PM
وهى دى الأسئلة اللى عندى ؟؟
اختبارات الهيئة السعودية التخصصات الطبية اشعة تشخيصية
1. Plethora with cyanosis occurs in all except.
1) Fallots tetralogy++++
2.persistant fetal circulation
3.transposition of great vessels
4.truncus arteriosis
5.total anomalous pulmonary venous return

2. For uterine endometrial ultrasound all are correct except?

1.normal thickness in postmenopausal age is 2-3 mm

(2) in postmenopausal woman who use hormones the thickness of endometrium decreases.+++

3.fluid within endometrium cavity is seen in both normal and pathological conditions

4.early in the menstrual cycle , the endometrium is a thin Echogenic line.

5.A women with postmenopausal bleeding shows 3 mm endometrial thickness need endometrial biopsy
3 retroperitoneal collection (abscess

1.are common in males

2.are chiefly caused by T.B.

3. Are associated wit muscle atrophy.

4. Can be associated with high densities.

(5)can be primary and caused in over 75% of cases by staph aureus++++++
4 infant after 1st day of birth coming with central cyanosis and increase pulmonary blood flow ,most common cause is?

1.fallot tetralogy

2.persistant fetal circulation

(3)supracardiac type of total anomalous venous return+++

4.membranous type of V.S.D.
5 most common cause of radiological sign of prothesis loosening?

1.shifting in position of prothesis

2.subsedence

(3) widening of radiolucent line between cement and bone++++

4.widening of radiolucent line between prothesis and cement

5.fracture of cement mantle
6 common features of pulmonary thrombo-embolization except:

(1) normal chest in 80-90%+++++ss[40%]

2.pleural effusion in some cases

3.atelectasis

4.pulmonary infarction (diaphragmatic hump)

5.pulmonary infiltration

6.mild elevation of hemi diaphragm
7. the most common radiological sign of pulmonary thrombo- embolic disease:??

1. humptons hump

2.westermark s sign

3. x-ray chest normal in 80-90% of cases

(4) pleural effusion +++++++ss

5.segmental Atelectasis [linear]
8 commonest complication of myocardial infarction:??

(1)dressler syndrome+++

2.pulmonary embolism

3.papillary muscle rupture

4.acquired V.S.D.

5.myocardial rupture
9 commonest complication of myocardial infarction :??

1.dressler syndrome

2.V.S.D.

(3)ventricular aneurysm++++

4.pulmonary embolism

5.papillary muscle rupture

10 which of this will show pulmonary plethora with cyanosis

1.persistant fetal circulation

2.P.D.A

3.Aorta-pulmonary window

(4) Truncus arteriosus.+++++
11 true for craniofacial trauma :-??

1.skull fracture are seen in more than 5% of these+++++

(2) a two rather than three ,plain film radiography reduces the diagnostic accuracy of fractures

3.only 50% of patients with intracranial haematoma have associated fractures

4.preliminary skull radiography is mandatory prior to computed tomography

5.a lateral view is unnecessary in assessment of facial trauma
12 in renal vein thrombosis ,which of te following is incorrect?

1.enlarged and non functioning kidney

2.poor persistent nephrogram.

(3)renal arteriography shows normal examination.++++++++

4.caused by nephritic syndrome.

5.retrograded ureterogram shows thickened parenchyma
13 calcification of the seminal vesicles occurs in the following disease except??

1.diabetes mellitus

2.tuberculosis

3.bilharziasis

(4) prune-belly syndrome+++++++

5.idiopathic
14 Urinary bladder fistula may occur in all of the following except?

1.ectopic vesicae

2.imporforated anus

3.crohns disease

(4)bilharziasis+++++=

5.diverticular disease
16 Following are true for fetal antenatal ultrasound except?

1.choroid plexus are invariably associated with chromosomal anomaly.

2.choroid plexus cyst are usually seen in third trimester.[second]ss

3.oligohydramnios occur in congenital chloride diarrhea++++++==ss[poly]

4.omphalocele invariable contains small bowel

5.distended bowel loops occur in cystic fibrosis
17 Sonographic sign of ovulation? One is right sssssss

1.Development of solid echoes within grafian follicle prior to 18 mm size

2.Ring structure within uterine fundus++++++==

3.Absent of free fluid in pouch of Douglas

(4)hyperechoic thickened endometrium +++++++
18 For epiglotitis which statement is false?

1.usually caused by bacterial infection

2.Accompained by high fever and drooling

3.Shows thickened ary epiglottic fold

4.Subglottic narrowing is more common than croup++++

(5)Fluoroscopy is better than plain lateral neck radiography
19 Commonest causes of Cushing syndrome?

1.Adrenal Adenoma

2.Adrenal Carcinoma

(3)Adrenal hyperplasia++++

4.small cell CA lung

5.Neuroblastoma
20 Following may be associated with widening internal auditory meatus except++++

1.Acoustic neuroma

(2)Cholestatoma

3.Meningioma
4.Chronic increase I.C.T.++++
21 Least likely to presents as respiratory distress in first day of live

1.cystic adenomatoid malformation

2.congenital lobar emphysema

(3).Broncho-pulmonary dysplasia+++++

4.Congenital diaphragmatic hernia

5. Hyaline membrane disease.

22 All the following can cause 1st day neoborn presenting with respiratory distress except:
1- diaphragmatic hernia.
2- pulmonary lymphangectasia
3- pulmonary dysplasia +++++++.
4- transposition of great vessels.
5- adenomatod lung malformation.
23 Left atrial enlargement are seen in all except+++?

1. P.D.A.

2.Membranous V.S.D.

(3) anomalous pulmonary venous drainage.++++++

4. Tricuspid atresia.

5. A.S.D.

6.Aortopul window

24 All are associated wit enlarged left atrium except?

1. Mitral stenosis

2.mitral incompetence

3.tricuspid atresia associated with shunt reversal

(4)Tricuspid stenosis+++++++

5. Myxoma of left atrium
25 Non RH causes of enlarged left atrium:
1- VSD. 2- ASD. ++++ 3- PDA. 4-Left atrial myxoma [ if no other choice ASD is right if with reverse shunt].
26 Left atrium enlargement:
1- displace aorta posterior [ left]. f
f 2- oesophegus RT [posterior].
3- make acute angle with diaphragm. f
27 Rt. posterior disc herniation at L4-L5 level compress nerve root?+++

1. RT L4 root

2. RT L4 & L5 roots++

(3). RT L5 root

4.RT L3 & L4 roots

5.All of the above
28 The following statment is correct concerning rickets[ one is correct]

1. Fraying of the ****physis is the earliest radiographic sign

2. the sacral orientation becomes more vertical

3.At the wrist the radius shows more marked radiographic changes than the ulna.

4. periosteal reaction is a recognized feature++++++

5. Growt plate abnormalitis are more pronounced in the proximal rather than the distal femur
29 common cause of liver calcification except?

(1). hepatic lymphoma++++++

2.old truma

3. Hydatid

4. T.B.

5.Adeno Carcinoma

6. ****stasis form colonic ca.
30 Regarding the inhalation of foreign bodies?+++

1. The chest radiography is usually normal.[only if in trachea]

2. The majority of inhaled foreign bodies are radio-opaque.[10%]

3. Decubitus film is not helpful.[ air traping more apparent]90%trapping &10% atlactasis.

4. coins are the foreign bodies most frequently inhaled

(5). CT scanning is useful in locating objects sited peripherally in the lung+++++
31 Mediastinal lymphadenopathy with bronchial carcinoma least cause is?++++

1. Small cell carcinoma.

2. Bronch-adeno carcinoma.

3. Squamous carcinoma

4. large cell carcinoma

(5). Bronchoalveolar carcinoma.++++++
32 Least common cause of egg ****l calcification.

1. TB [++++]sss

2. Silicosis

3. Coal workers pneumoconiosis

4. Sarcoidosis

(5). Scleroderma ++++++
33 Least common cause of upper lobe fibrosis.

1. Bleomycin+++++++

2. Ankylosing spondylitis
4. Sarcoidosis

3. TB
5. Progressive massive fibrosis
34 All charachteristic of renal osteodystrophy except.??

1. Osteomalacia

2. Sub periosteal erosion of lateral [ or radial ]aspect of middle phalanges

3. Brown tumour

4. renal calculi++++++

5. Osteosclerosis [10-20%]
6. lower rib fx +++[ 2,3,4]
7. osteoprosis.
8. looser 's zone.
35. Most common cavitating bronchial carcinoma

1. Small cell carcinoma

2. Adenocarcinoma

3. Squamous cell carcinoma+++

4. Large cell carcinoma

5. Bronchoalveoloar carcinoma
36 all the following are true about diverticulitis except.

1. colonic fixation

2. pointing and distortion of diverticulae

3. dilatation of colonic lumen++++++

4. fistula formation

5. Colonic wall thickening
37. Gastric polyposis include all except

1. Turcot syndrome++++++

2. Peutz jegher syndrome

3. Cronckite Canada syndrome

4. Familial polyposis

5. Cowden’s disease
38. Radiological finding of neuropathic joint include all except.

1. destruction

2. debris

3. disorganisation

4. dis********

(5). Osteoporosis +++++++

39 Mechanical intrinsic causes of dysahagia include all except.

1. schatzki ring

2. esophageal web

3. stricture

4.duplication cyst++++++++

5. Esophageal cancer
40 Most common radiation induced sarcoma.

1. chondrosarcoma

2. osteosarcoma++++++++

3. liposarcoma

4. fibrosarcoma

(5). Ewing sarcoma
41. Fluid level in mri except

1. giant cell tumour

2. aneurismal bone cyst

3. chordoma

4. lymphoma+++

5. Simple bone cyst
42 most common site of rupture berry aneurysm.

1. post communicating artery [25%]

2. supraclinoid ******** of internal carotid artery

3. anterior communicating artery+++++[33%]

4. middle cerebral art bifurcation [30%]

5. Post cerebral a
6. anterior cereberal art.
+++++ 43 Ca ++ in berry aneurysm:
1- 2%
2- 70 % bilateral.
3- calcification increase incidence of bleeding
44 Extralobar sequestration all are true except.

1. common site right lower lobe++++++[left]

2. arterial supply from aorta

3. venous drainage via portal vien

4. if connected to bronchial tree show air filled cyst

(5). ????????
45 Extra lobar sequestration
1- more in male 2- venous drainage to portal vein.
3- 5% clubbing ++++++ 4- presentation at 1st day of birth
5- respiratory distress.
46 in pulmonary sarcoidosis.

1. pleural effusions are common

2. the majority of cases present with parenchymal changes only

3. an alveolar pattern of shadowing doesn’t occur

4. 20% of patients with parenchymal involvement progress to fibrosis+++++[ss]

5.paratracheal nodal involvement alone is typical
47 rib destruction with an adjacent soft tissue mass is not seen in.

1. multiple myeloma

2. wegner’s granulomatosis+++++[ss]

3. tuberculosis osteitis

4. actinomycosis

5. mesothelioma
48 rib notching.

1. in aortic coarcatation is usually symmetrical+++++++

2. is left sided if the coarcatation is proximal to the left subclavian artery [distal]

3. is associated with aortic valve lesion

4. is a feature of tuberous sclerosis [NF]

5. Is a feature of IVC obstruction [SVC]
49 the following is not a recognized cause of a unilateral hypertransradiant hemithorax of a chest radiograph.

1. patient rotation

2. pulmonary embolism

3 congenital lobar emphysema

4. agenesis of lung+++++++

5. poliomyelitis
50 the following statement is correct concerning TB.

1. Patient on hemodialysis are at increased risk+++++

2.the primary form most often affects the upper lobes

3. military TB only occurs in the post primary form of the disease

4. post primary disease is typically associated with hilar lymph node enlargement

5. Primary disease is typically associated with cavitation
51 TB:
T 1- isolated pleural effusion is manifestation of 1ry TB.
. F 2- cavity is the commenest manifestation of 1ry TB
3- 15% of initial lesion is in apico-posterior segment of upper lobe. T
4- military TB commenly due to 1ry than post 1ry. F
5- pleural effusion in post 1ry carry worse prognosis than 1ry . T
52.about multiple myeloma which is the most correct statement

1. 10%bence jones protein in urine [>50%]

2. 60% show survival more than 5 years

3. 20%associated with type 2 amyloidosis [10-15%]

4. radionuclide scan doesn’t show the lesion++++++

5. Periosteal reaction
++++++++ 53. The features of multiple myeloma include:
1- a 5 year survival rate in excess of 50%.
2- complete abcence of the lesions on scintighraphic imaging. +++++
3- 10-20 % of cases demonstrate bence jones protinurea
4- Amyloidosis in about 20% of cases. 5- Aperiosteal reaction.
54.a cavernous hemangioma typically

1. is of low attenuation relative to liver in nect +++++++++

2. has a poorely defined edge in nect

3. show rapid complete enhancement on ct following iv contrast administration

4. is hyperechoic on u/s +++++++sss

5. Show increased uptake on a colloid isotope scan
55.The following statement is correct concerning acute pancreatitis

1. Gas within pancreas is a highly specific sign of pancreatitis

2. Pancreatic viability is reliabily assessed at NECT

3. Severe git bleeding is never reported

4. most cases are reliably diagnosed clinicaly +++++

5. Plain abdominal radiographs show an abnormality in over 70% of cases
++++++ 56 Pancreatitis : hypoechoic by sonar
57.Which of the following statements is incorrect concerning toxic dilatation of the colon.

1. Bariuma enema is contraindicated

2. It is recognized complication of ulcerative colitis

3. The presence of intramural gas indicates that perforation is imminent

4. A Ts. colon diameter of greater than 9 cm is required for the diagnosis to be made.+++++++++++++++ [6 cm]

5. The condition is associated with amebic desentry

58. Typical features of conventional osteosarcoma doesn’t include

1.Epiphysial involvement+++++

2. ****static spread via the homogenous route [ to lung]

3. increased activity in the blood pool phase in an isotope scan

4. peak incidence between 10 and 20 years of age

5. Periosteal reaction

++++++ 59 Osteogenic sarcoma :
1- it is the commenest malignant lesion of the bone.
2 only arise in bones .
3- uncommen under age of 10 y. TTTTT
4- when jaw is affected means poor prognosis.
5- systemic symptoms are uncommen.

60. The following are features of osteopetrosis EXCEPT

1.Splenic atrophy ++++++++

2. cranial nerve damage

3. an association with renal tubular ascidosis

4. fragile long bones

5. Flaring of the ****physic

61. The following are correct definitions

1.Montigia fracture=oblique ulnar shaft fracture with anterior dis******** of the ulna

2. Smith’s fracture=distal radial fracture with dorsal angulation of the distal fragment

3. Colle’s fracture a marginal posterior radial fracture involving the articular surface

4. Bennet’s fracture a fracture of the proximal end of the first ****carpal which extends into the first carpo-****carpal joint+++++

(5). Salter-Harris type II fracture through the growth plate and epiphysis fffff

62. Adult polycystic kidney disease which of the following statements are correct.

1.has an autosomal recessive mode of inheritance [AD]

2. is unilateral in 5-10%of cases [bilat]

3. has an associated increased incidence of renal cell carcinoma [ no risk]

4. is known to present in childhood [Adult 3rd & 4th decade]

(5). Has an association with intracranial aneurysm+++ [20%]

63. Regarding enlargement of cardiac chambers on plain radiographs

1.The cardiac apex is displaced down and out with left ventricular enlargement+++

2. Enlargement of the left ventricle result in elevated cardiac apex [RT]

3. Right atrial enlargement is associated with splaying of the carina [Left]

4. Right atrial enlargement is a recognized cause of dysphagia [Left]

5. Left ventricular enlargement results in a decreased area of contact between the front of the heart and sternum [RT]

64.Charachteristic features of acromegally doesn’t include

1.an enlarged pituitary fossa in a majority of cases

2. calcification of the pinna

3. chondrocalcinosis

4. avascular osteonecrosis+++

5. Posterior scalloping of the vertebral bodies

65.Which of the following statement is not correct concerning osteomalacia:

1.the condition is associated with antituberculous drugs

2. looser zones disappear following treatment

3. the bony trabeculae are thinned +++++

4. the condition is associated with anticonvulsant therapy

5. The condition is associated with osteoprosis.

66.in infantile polycystic kidney disease:

1.the kidneys are enlarged and lobulated

2. the kidneys are hypoechoic at us examination

3. the pattern of inheritance is autosomal dominant

4. periportal hepatic fibrosis is associated+++

5. The prognosis is better when presenting in neonatal period

67.Features Of Aneurysmal Bone Cyst doesn’t include

1.presentation in the first two decades of life

2. thining of the overlying cortex

3. increased activity in the blood pool phase of an isotope scan

4. fluid level within the cyst on CT

5. ****static potential+++

68:In ultrasound of the infant abdomen which statement is incorrect.

1.Echogenic foci within the portal venous system are suggestive of necrotizing enterocolitis

2. A pyloric wall thickness of 4mm or more strongly suggest pyloric stenosis

3. A pyloric channel length of 10 mm or more strongly suggests pyloric stenosis++++sss[>14 mm]

4. Intussusception typically produces a doughnut shaped mass

5. Anomalous alignment of the superior mesenteric vessels suggests midgut malrotation

69.all of the following can be associated with dural ectasia

1.NF

2. MARFAN S

3. ANKYLOSING SPONDYLITIS

4. EHLER’S DANLOS

5. PIKSON’S DIS===

6.Osteogenesis imperficta====

70:****stases to cns are mostly to

1.brain parenchyma +++

2. dura matter

3. subarachnoid space

4. skull

5.C.S.F

71 About fallot’s tetralogy which statement is not correct

1.oesophageal indentation with severe pul stenosis

2. dilating ascending aorta

3. membranous vsd

4. right vent hypertrophy in utero ====

5.rib notching

72 . the following complications have been associated with barium enema except

1. cardiac arrythmia

2. haemoperitonium

3fracture of olecranon++++++++

4. bacteraemia

5.intraperitoneal or extraperitoneal extravasation may occur

73. following are true except

1. chron’s dis associated with fistulas

2. radiation enteritis – deep ulcers ++=

3??

4. ??

(5).??

74. following can cause pseudoobstruction except

1. amyloid

2. dabetes mellitus

3.Congestive heart failure

4. SCLERODERMA

(5)COWDEN,S DISEASE +++++

75. following associations are true except

1. Rickets- wimberger’s sign ++

2. acromegally- arrow shaped terminal phalanx

3. fibrous displasia –wormian bone

4.hyperparathyroidism –cotical tunnenling

(5).??

++++++ 76 Scaphoid:
1- its fracture form 75% of carpal fracture.
2-avascular segment of scaphoid is hyperdense on CT .++++++
3- rupture of scaphoid luniate ligament as associated with scaphoid fracture in > 80%
4- terry thoman sign is seen in avascular necrosis at site of fracture.
5- fracture in its wrist lead to distal pole is avascular.

+++++++ 77 Gd DTPA:
1- > 90 % of microadenoma to be identified as small high signal on T1.
2- macroadenoma fail to enhance.
3- most craniopharyngioma is cystic with ca ++ and appear as peripheral enhancing supra sellar mass ++++++++.
4- MRI is the most useful hechnique to diagnose craniopharyngioma.
5- undercutting of planum sphenoidal characteristically ocurrs in optic nerve sheath meningioma.

+++++++ 78 Sickle cell disease :
1- presence of heamatobium parasite in RBCs lead to sicklening.
2- cardiomegally in 20-30 % of homozygotic sickle cell subject.
3- most of homozygotic subject die before age of 40 y.
4- bone infarction in epiphysis and ****physic is present . TTTTT
5- stippled end plate depression of vertebrae is unique of sickle cell disease.

+++++ 79 Air bronchogram except:
1- non obstructive collapse.
2- passive atlactasis . ++++++
3- lymphoma .
4- progressive massive fibrosis.
5- alveolar cell carcinoma.
6- pneumonia

+++++++ 80 Prune belly syndrome :
1- is associated with a hypoplastic prostatic gland.
2- seldom show vesico uretric orifice.
3- is associated with pott's disease . +++++
4- is associated with urachale cyst.
5- is more commen females.

+++++++ 81 Solitary bone cyst true except:
1- are always unilocular .
2- occur under the age of 20 y in 90 % 0f cases.
3- present with pathological fracture .
4- most commonly affect the proximal hummerus .
5- cause periosteal reaction in absence of fracture ++++

++++++ 82 Wilm's tumer:

1- is usually present as abdominal mass.
2- show ca ++ in 30% of cases . +++++
3- is indistinguishable from mesonephroma on us.
4- often has low denist on CT.
5- is associated with aniridia.

+++++++ 83 Concerning fallot's tetrology :
1- dilatation and hypertrophy of the RT ventricle occur in utero. +++++
2- cyanosis occurs after 3 ys.
3- pulmonary stenosis may be present .
4- osophegeal notching with sever pulmonary stenosis.
5- dilated ascending aorta.
6- membranous vsd . 7- rib notching .

+++++++ 84 Albert's syndrome [ all r true except]
1- it occur in ist 3 years of life .
2- cortical nephrocalcinosis occur.
3- 10-15 % ****stize

++++++++ 85 Wagner granulomatosis :
1- there is 20% mortality of untreated.
2- the presence of anticytoplasmic Ab is pathonomonic .
3- lobar consolidation occur.
4- steroid with cyclophosphatase are drug of choice. +++++
5- limited wagner's granulomatosis is predominant to the extra pulmonary.

+++++++ 86 Hepatoma:
1-cause hypocalcaemia. +++++
2- is predisposed by hepatitia B.
3- occurs in heamochromatosis.
4- is usually associated with jaundice .
5- is associated with erythrocystosis.

++++++++ 87 In radiology of infant abdomen :
1- gas in rectum indicate continuity of bowel.
2- double boble appearance indicate duodenal atersia.
3- meconium peritonitis lead to ca ++ in 75 % of cases.
4- colon caliber is normal in ileal atersia ++++
5- soap bubble appaearnce of bowel ******* is pathognomonic to meconium ilius.

++++++++ 88 In ultrasound during pregnancy:

1- 1st trimester , CRL is the most accurate single age.
2- embry with CRL 5 mm and no heart beats is not viable.
3- low lying GS is a normal variant.
4- Age measurement is more accurate in late pregnancy. ++++++
5- Most accurate age determenent is accurate conception date.

++++++++ 89 Ischemia of small intestine :
1- skip lesions ++++

+++++++++++ 90 Ca ++ in chest:
1- ch.pox. giant cell pneumonia. 2- un treated lymphoma

+++++++++ 91 In Rt costophrenic angle :
1- pericardial cyst 2- pericardial fat pad 3- bockdalek hernia ++++

++++++++++ 92 Fractured skull base :
1- displacement of pineal body. 2- aerocele
3- opaque one maxillary sinus. +++++

+++++++++++ 93 Upper lobe diversion:
1- arterial hypertension. ++++++
2- lower lobe bronchopneumonia.
3- mitral stenosis.
4- mitral myxoma.

+++++++++++ 94 Obstruction to one kidney:
1- dye appear in GB. 2- striated nephrogram.
3- persistent nephrogram.

+++++++++ 95 Alveolar shadow:
1-pleural effusion +++++

++++++++++ 96 u/s of liver:
1- can diff. between 1ry & 2nd tumors.
2- can diff. between bengin and malignant .
3- ****stasis r hypoechoic.
4- correlate with histopathology. +++++

+++++++++ 97 u/s of hepatoma : > 4 cm ffff

++++++++++ 98 pheochromocytoma : hyperdense by ct fffff

+++++++++ 99 Internal auditary canal: bilateral acaustic neuroma

100 liver abcess : left more than RT fff .+++++++++

101 Liver cirrhosis: hypodese by ct fff++++++++++++

+++++++++++ 102 Normal neonatal chest:
1- enlarged thymas 2- c/t % >adult +++++++
3- no difference between AP&PA.

+++++++++ 103 Renal stones : xanthin radio opaque.

+++++++++++ 104 Sickle cell anemia : bone within bone

++++++++ 105 Most commen myocardial rupture :
1- papillary 2- interventricular septum 3- mid left lat. Vent. Wall +++++

NB: complication of myocardial infarction in descending disorder:
1- left ventr.failure lead to enlargement of the heart 60- 70 %
2- ventricular aneurysm 12-15 %.
3- dressler syndrome 5%.
4- rupture a- myocardia b- internal septum c- papillary
NB: fluid level in CT:
1- aneurismal bone cyst 2- gaint cell tumer
3- chondroblastoma 4- simple bone cyst [uni]
5- fibrous dysplasia

Cases

1- humerus with multiple osteolytic lesions .
2- skull with one osteolytic lesion.
3- rickets
4- montagia fracture [ fr proximal end ulna with ant dislocsltion of head radius].
5- fallot's tetrology.
6- mitral valve regurge.
7- pleural effusion.
8- bilateral hilar LN enlargement.
9- reticular lung lesion.
10- plain x-ray abdomen [ ca++ of UB and lower ureter ][bilharzial].
11-IVP pyelonephritis.
12-x-ray with abd. Radio-opaque shadow [ calcified uterus].
13- intusseception.
14-pelvis u/s [ normal].
15- multiple hypodense shadows of the liver.
16-Barium swallow [AP chest –RT aortic arch]----- oesophegeal stricture.
17-u/s uterus [ fetal parts inside the uterus] missed abortion.
18- chest x-ray : emphysema bullae
19- Ba meal [ duodenal ulcer].
20- Ba enema [ chron's disease].
21- foot x-ray[osyeomylitis] –DM foot – calceneal spur.
22- skull osteolytic lesions [MM - HPT].
23- skull increased ICP [ wide suture].
24- ankylosing spondolitis.
25- knee joint [pseudo gout].
26- ct brain [epidural heamatoma].
27- ct brain miningioma.
28- ct cystic lesion.? TB
29- ct abdomen [ acute pancrititis or ca head pancrease] .
30- chest x-ray [lober pneumonia].
31- chest x-ray [Rt ventricular enlargement].
32- hand osteopetrosis.
33- hand RH arthritis.
34- ct brain [ ring shadow abcess].
35- ct liver [****stasis or cysts].
36- Both knee x-ray osteoarthritis.
37- osteosarcoma RT humerus.
38- crohn's disease .
39- GB stones ----- calcular cholecystitis .
40- lateral skull [ballooning of sella - pit adenoma].
41- chest --- ring shadows unilateral---- bronchiactasis.
42- Ba meal stomach ----- peptic ulcer.
43- Ba meal stomach ----- polyp Du cap.
44- chest –ray ----- hilar shadow + cardiomegally.
45- chest ---- left atrium [ mitral lesion].
46- ct brain subdural heamatoma.
47- hand x-ray ------ marfan 's syndrome.
48- chest x ray------- consolidation left lower lobe with pleural effusion.
49- chest x-ray ----- cardiomegally with left ventricular configuration.
50- chest x-ray ------ left lung fibrosis with single bilobulated cavitary lesion.
51- Ba follow through ------- crohn's disease .
52-

wewesoso
02-18-2013, 06:15 PM
لو سمحتم انا عاوزه اسئله الهيئه السعوديه في الباطنه العامه ا ارجو الارسال علي اميلي wesal_omar@yahoo.com شكرا

khoshiar
03-06-2013, 06:55 PM
يسعدنى أن أقدم مجموعة من أسئلة إمتحان برومترك جلدية بتاريخ 20/1/2013 وأسأل من ينتفع به الدعاء لى ولأسرتى...........ولمن لا يعلم الإمتحان عبارة عن عدد70سؤال ونسبة النجاح 60% أى 42سؤال
حد يقول لى ارفع الأسئلة دى إزاى من على بريدى الإلكترونى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن من فضلك ترسلى هذة الاسئلة لانى انا عندى امتحان يوم 13 مارس 2103 من فضلك ممكن اكتب لحضرتك الميل وتبعتهم لى narimanngm@yahoo.com)

khoshiar
03-06-2013, 06:56 PM
ارجو الرد من فضلك

drtamer99
03-08-2013, 02:52 AM
برجاء ارسال أسئلة تخدير ضرورى drtamer99@hotmail.com

vrach
03-08-2013, 11:47 PM
الحمد لله
شكرا جزيلا

thedoctor74
03-09-2013, 10:01 AM
اذا سمحتوا عندي اختبار باطنه اذا حد عندوا أسئله يبعتلي اياها وهاد ايميلي
mkh_botan@hotmail.com

nazim83
03-21-2013, 08:01 PM
الف شكر لو سمحتوا اسئلة تخصص اطفال:(

nazim83
03-21-2013, 11:22 PM
السلام عليكم
الرجاء ممن لديه اسئلة برومتريك تخصص اطفال ان يرفعها قبل نهاية الاسبوع المقبل
جزاكم الله كل خير

nazim83
03-21-2013, 11:25 PM
اذا ممكن اسئلة برومتريك تخصص اطفال
جزاكم الله خيرا

nazim83
03-22-2013, 05:36 AM
الرجاء ممن لديه نماذج اسئلة تخصص اطفال بالسرعة القصوى
جزاكم الله كل خير

nazim83
03-22-2013, 05:37 AM
السلام عليكم ورحمة الله
الرجاء ممن لديه نماذج اسئلة تخصص اطفال بالسرعة القصوى
جزاكم الله كل خير

nazim83
03-22-2013, 01:02 PM
الرجاء ممن لديه اسئلة تخصص اطفال
جزاكم الله خيرا

dr. ام شهد
03-25-2013, 01:10 AM
ارجوووووكم اسئلة تخصص اطفال بسررررررررررررررعة اختباري قرب

دكتور أشرف
03-27-2013, 01:07 AM
جزاك الله خيراً

دكتور أشرف
03-27-2013, 01:22 AM
اسئلة تخصص اطفال

http://mksforum.net/forum/showthread.php?t=20830

hayam2012
03-27-2013, 12:55 PM
فيه اسئلة للنسا

tarik_elgamal
04-03-2013, 05:25 AM
ارجوك يا دكتور انا محتاج الاساله ضرورى وبسرعة بس انا لا اعلم كيف ترفع وجزاكم الله جميعا كل خير وبريدى هو tarik_elgamal @yahoo.com

tarik_elgamal
04-03-2013, 05:28 AM
ارجوك يا دكتور انا محتاج الاساله ضرورى وبسرعة بس انا لا اعلم كيف ترفع وجزاكم الله جميعا كل خير وبريدى هو tarik_elgamal @yahoo.com ويريت تبعتلي اى اساله عندك ونصائح للامتحان

دكتور أشرف
04-03-2013, 12:25 PM
ارجوك يا دكتور انا محتاج الاساله ضرورى وبسرعة بس انا لا اعلم كيف ترفع وجزاكم الله جميعا كل خير وبريدى هو tarik_elgamal @yahoo.com ويريت تبعتلي اى اساله عندك ونصائح للامتحان

http://www.mediafire.com/?ea5zxj1nztn

دكتور أشرف
04-03-2013, 12:27 PM
نماذج امتحانات فى تخصص الاشعة
رابط التحميل

http://www.4shared.com/file/7B_kEnor/_online.html

3- تخصص التخدير

رابط التحميل

http://www.4shared.com/file/zLwhnx9S/_online.html

4- تخصص الاسنان
رابط التحميل
http://www.4shared.com/file/Usc4nI5C/_online.html

5-rheumatology
http://www.4shared.com/file/2nWjm-TC/RHEUMA.html

6- uro
http://www.4shared.com/file/a6lmDG-a/URO.html

7-dermatology
http://www.4shared.com/file/gK7J3Cuh/DERMATOLOGIC.html

8-G.P

http://www.4shared.com/file/aTTqlPFm/GENERAL-II.html

9-GIT
http://www.4shared.com/file/x-pmUHov/GIT.html

10- PLUMONORGY
http://www.4shared.com/file/EXxzy3HV/Pulmonary.html

11- CARDIOLOGY
http://www.4shared.com/file/mkqr91_y/CARDIO.html

12-ENT
http://www.4shared.com/file/nHKk-koP/ENT.html

13- HEMATOLOGY
http://www.4shared.com/file/rwPidOD6/HEMATOLOGY.html

14-EMS.ZIP

http://www.4shared.com/file/0NHJtAuE/EMS.html

15-ID. ZIP
http://www.4shared.com/file/4V5Mhmv7/ID_online.html

منقول

د هبه
04-13-2013, 08:18 PM
فين يا جماعه اسئلة الجلديه هما8 اسئله دول بس

أبولبيب
04-15-2013, 02:04 PM
بارك الله فيكم والله اختصرتم علينا الكثير

dr.Abeeer
04-18-2013, 05:38 AM
محتاجه ضروررري اسئلة حديئه في النساء و التوليد في prometric الرجاء المساعدة بذلك الامتحان بعد اسبوع

dr.Abeeer
04-18-2013, 05:42 AM
محتاجه ضروررري اسئلة حديئه في النساء و التوليد في prometric الرجاء المساعدة بذلك الامتحان fgh_12345@hotmail.com

أبولبيب
04-18-2013, 06:07 PM
دكتورة عبير أرجو أن تجدي ضالتك في ملفين سأرسلهما لك عبر الإميل
وأرجو لك التوفيق

محمد جابر
08-15-2013, 12:29 AM
Thank you

raghdhameed
08-15-2013, 10:10 PM
السلام عليكم شكرا لقبول طلب الاضافه
انا كنت عاوره اعرف عن امتحان البروميترك لو عاوزه اسافر مقيم اطفال لو ممكن عاوز نمازج له مع اجابتها

د/ناهد25
08-25-2013, 01:41 AM
السلام عليكم / انا عاوزة نماذج حديثة لامتحان الهيئة كمقيم نسا والرابط اللى فى المنتدى بخصوص نماذج النسا لايعمل ،بجد انا محتاجاهم ضرورى ربنا يكرمكم

amany1959
08-27-2013, 12:50 AM
ارجو منكم وبسرعة اسئلة العيون لامتحان الهيئة السعودية لانى فى الرياض وامتحانى قريب

شكرا لاهتمامكم

د/ناهد25
08-27-2013, 01:20 PM
يادكاتره معقوله محدش عندة نماذج حديثة لامتحانات البرومترك نسا وولادة يا جماعة انا عاوزاها ضرورى جدا وجزاكم الله كل خير

رمزان
08-29-2013, 01:29 AM
ارجو منكم وبسرعة اسئلة العيون لامتحان الهيئة السعودية لانى فى الرياض وامتحانى قريب

شكرا لاهتمامكم

مكتبة الخليل بمكة المكرمة – مذكرات امتحانات الهيئة لجميع التخصصات ومصادر المراجعة ) للاطباء والصيدلة وطب الاسنان والعلاج الطبيعى والتمريض والقبالة وجميع الفنيين( ....... مذكرات حديثة - نضيف الجديد دائما .
ت \ 0543109575 --- ت \ 0546378855

amany fathalla
09-13-2013, 12:30 PM
thanksss

د سهى خليل الجوهرى
09-18-2013, 01:40 AM
فين اسئلة اخصائى العلاج الطبيعى

ahmedawad
09-30-2013, 12:15 PM
شكرا جزيلا علي المجهود الجبار ولاكن لم اجد حتي الان اسئلة التخدير
برجاء المساعدة السريعة وشكرا

ahmedawad
09-30-2013, 12:16 PM
برجاء المطلوب اختبارات التخدير awadahmd@aol.ocm

etaf
10-02-2013, 12:30 AM
جزاكم الله خيرا

دكتور أشرف
10-05-2013, 01:08 AM
برجاء المطلوب اختبارات التخدير awadahmd@aol.ocm

http://www.almlf.com/file_GyHSfOXo.html

etaf
10-05-2013, 03:57 AM
جزاكم الله خيرا

نجيب عريضة
10-05-2013, 01:30 PM
Hello
Would you please send the prometric pharmacy questions

dr.mohameed
10-19-2013, 03:17 PM

الاطباء المحترمين .. زملاء و زميلات عندي امتحان هيئة بعد شهر و هي الفرصة الاخيرة لي تخصص رمد لو حد عندو اسئلة شكرا

abdalrazik
10-19-2013, 07:03 PM
شكرا جزيلا

Dr_Abdelsalam Fathy
10-24-2013, 12:47 AM
مشكورين يادكاترة على المجهود والتعاون الرائع ده بس لو سمحتوا انا داخل امتحان البرومترك في التحاليل الطبية قريب ان شاء الله وعاوز اي امتحانات سابقة او أي نمازج في الclinical pathology لان الروابط في صفحة 27 مش شغالة وعايز اي امتحانات ضروري وشكرا

Hany waked
10-24-2013, 11:22 PM
القلب

دكتور-فاطمه
10-25-2013, 09:46 PM
لو سمحتوا عايزه امتحان ليزر الجلديه امتحان بعد بكره

مهاالشاذلي
11-02-2013, 10:25 PM
مافيش اي امتحانات تانيه للامراض الصدريه غير الملف اللي في المشاركه رقم4في الصفحه 1؟ واللينك اللي في صفحه 45 لايفتح بالرغم من اني مشتركه في 4shared
جزاكم الله خيرا

ms_aisha82
12-04-2013, 06:00 PM
شكرا على هذا المجهود الرائعفضصش

دكتور أشرف
12-04-2013, 08:43 PM
اسئلة الهيئة السعودية

طب الاسنان

http://www.mediafire.com/download/eg5muwexarjw935/%D9%83%D8%AA%D8%A8+%D8%A7%D8%B3%D8%A6%D9%84%D8%A9+ %D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A9+%D8%A7%D9%84% D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA.zip

أسئلة امتحان الهيئة السعودية للصيادلة

http://www.4shared.com/get/eIkInXIs/____.html

http://www.mediafire.com/download/c1qcac8tzuvhthq/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AF%D9%8A+%D8%B5%D9%8A%D8%AF% D9%84%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D 8%A8%D9%84.rar

طب العام

(SLE Reconstruction

http://www.4shared.com/get/lLA7yCy7/SLE_collection.html

http://www.4shared.com/file/lLA7yCy7...ollection.html

http://www.4shared.com/file/aqVGFXbn/BNF_58_September_2009.html

http://www.4shared.com/file/Ay9p4zDt/SLE-2011.html

مرجع لامتحانات الهيئة السعودية للتخصصات الطبية

http://www.mediafire.com/download/ea5zxj1nztn/KASPER.rar

Anesthesia MCQ

http://search.4shared.com/postDownload/VwsiBKXp/Anesthesia_MCQ.html

ايهاب كمال
12-14-2013, 12:09 AM
ممكت امتحان اسنان تخصص تركيبات

ايهاب كمال
12-14-2013, 12:47 AM
برجاء مساعدتى فى الحصول على امتحانات سابقه للبروميتريك السعودى فى تخصص تركيبات الاسنان على الايميل ihab.kamal710 @gmail.com ولكم كل الشكر و التقدير

alsabara
12-22-2013, 01:15 PM
thank you so much

dorderger
12-31-2013, 12:11 AM
السلام عليكم
انا طبيبة سعوديه حاصلة على الفاخارتز (البورد الالماني ) في الجلدية و مطلوب اجتاز امتحان المعادلة السعودي لما فتحت على الاسئلة وجدت انها سهلة جدا . هل فعلا الامتحان بالطريقة هذه ام هذا مجرد امثلة

بيبرس
12-31-2013, 04:14 PM
ممكن المساعدة في اسئلة امتحان البرومترك بتاع جراحة التجميل
وشكرا

blababidi
01-06-2014, 12:41 PM
هل يوجد أسئلة لامتحان الأحياء الدقيقة للأطباء

zezoworld18
01-19-2014, 12:44 PM
thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanx

zezoworld18
01-19-2014, 12:49 PM
الف الف الف شكر

asheri
02-19-2014, 02:36 AM
ِشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااا

asheri
02-19-2014, 02:39 AM
شكراااااا كثيراااااا

محمودسيد
02-22-2014, 10:51 AM
شكرا جزيلا على المجهود الرائع

منال مكي
02-23-2014, 01:26 AM
اريد امتحانات تخصص رعاية صحية اولية

toli
02-28-2014, 05:30 PM
يعطيك العافيه اذا في اسالة بلاستك سيرجري ياريت تزودني وشكرا لك

دكتور أشرف
02-28-2014, 09:32 PM
أسئلة الهيئة السعودية

http://www.atbaamasr.com/forums/showthread.php?p=28342#post28342

=================
ولو فيه رابط مش شغال ياريت تعرفوني
شكرا لكم

رمزان
03-01-2014, 07:00 AM
مكتبة الخليل بمكة المكرمة – مذكرات امتحانات الهيئة لجميع التخصصات ومصادر المراجعة ) للاطباء والصيدلة وطب الاسنان والعلاج الطبيعى والتمريض والقبالة وجميع الفنيين( ....... مذكرات حديثة - نضيف الجديد دائما .
ت \ 0543109575 --- ت \ 0546378855

basma
03-07-2014, 02:37 AM
السلام عليكم ياجماعه انا محتاجه اسئلة رمد ضروووووووووري جداااااا وفي اسرع وقت

mohamed kamel
03-14-2014, 02:13 PM
السلام عليكم اسئله النفرولوجى افيدونا افادكم الله و الحجز عن طريق الموقع بيقولى اختار سبونسر موش فاهم الخطوه دى نرجو التوضيح لو حد حجز من الموقع يا شباب او حد يقولنا نحجز منيبن لان لازم ادخل الامتحان فى بحر اسبوع او اتنين بالكتير باذن الله شاكرين افضالكم

magic1988hs
04-02-2014, 02:37 PM
مشكور اخوي